Cabaran di SMK Jinjang.
Cabaran
Satu.
SMK Jinjang mempunyai pelajar dari keluarga
ketua gangster yang dihantar ke sekolah untuk dididik oleh guru-guru. Ramai
diantara mereka mempunyai sikap agresif, melawan suka mengacau dan degil.
Pernah saya menghukum seorang pelajar perempuan yang kasar dan suka membuli
pelajar lelaki lain di dalam kelasnya. Beberapa guru berbisik ke telinga saya
mengatakan ‘Itu anak ganster!’ dengan harapan saya tidak terlalu berkeras
dengan pelajar ini. Mereka risaukan keselamatan saya. Teringatkan banyak buku yang saya baca dan
filem yang saya saksikan saya bertekad untuk mendidik pelajar sepertinya. Logik
pertama saya ialah Seorang ayah ketua gangster tidak akan
menghantar anaknya ke sekolah SMK Jinjang jika benar beliau inginkan anaknya
berperangai jahat. Tentunya beliau mempunyai banyak wang untuk mengupah seorang
guru terbaik yang jahat untuk menjadikan anaknya pewaris, mempunyai perangai
sepertinya, zalim dan tidak berperi kemanusiaan.Jadi saya menerima amanatnya dengan baik. Logik kedua ialah sekiranya saya mati
dibunuh oleh pembunuh upahan ayah pelajar tadi, maka saya sanggup mati dari
takutkan manusia. Tuhan telah menghantar saya ke sekolah ini bersebab.
Sekiranya saya tidak mengambil apa-apa tindakan terhadap perangai buruknya,
saya tergambarkan … pelajar ini meningkat dewasa dan Tuhan
hantarkan beliau ke rumah saya untuk merompak dan membunuh. Sebaik mengenali
saya sebagai bekas gurunya saya tergambarkan beliau berkata pada saya saat saya
ingin dibunuhnya dengan kata-kata, “Pada waktu cikgu mengajar saya dahulu,
cikgu tidak mendidik saya dengan baik, membiarkan saya berperangai buruk dan
takutkan saya lebih kepada yang lain. Pada waktu Cikgu berkuasa dan berpeluang
menegur perangai buruk saya, menghalang tingkah laku keji saya, Cikgu tidak
berbuat apa-apa.” Lalu saya dibunuhnya tanpa belas kasihan. Ingatan inilah yang
membuatkan saya berani mendidiknya walaupun beberapa kali saya diugut dan
kereta saya dicalar oleh pelajar yang tidak saya ketahui. Akhirnya pelajar tadi amat menyayangi saya,
mengambil berat terhadap saya dan sering menegur saya setiap kali bertemu.
Perangai beliau yang kasar bertukar menjadi sedikit lembut dan mudah tersenyum.
Cabaran
Kedua
Pelajar mencuri, memukul rakan-rakan dan
merosakkan harta sekolah tetapi perangai buruk mereka dibela oleh geng luar
yang berkuasa. Pernah seorang guru kehilangan wang,
membuat laporan polis tetapi dinasihati oleh Yang Dipertua PIBG supaya menarik
balik laporanya. Kata-katanya …Jinjang terdiri dari gangster yang mambawa
parang untuk melibas sesiapa yang mereka suka… berjaga-jaga… membuatkan hati
ini kecut. Guru tadi juga mempunyai semangat guru sejati- tidak akan berundur
demi mendidik anak-anak yang jahat supaya menjadi manusia berguna. Kami
bersama-sama mendidik anak-anak yang tersasar dari landasan supaya menjadi
manusia berhati mulia. Sekali guru takutkan pelajar, sampai bila-bila mesej
yang disampaikan ialah guru adalah manusia yang boleh dijual beli, tidak tahu
untuk mendidik dan tidak cekal menjalankan tugas.Membiarkan kejahatan
berleluasa dan takutkan mati. Makanya, anak-anak yang tersalah memegang prinsip
hidup akan lebih tersesat dan hidup tanpa arah tuju. Siapa yang akan mendidik
mereka kebaikan jika bukan guru sedangkan rakan-rakan, komuniti dan keluarga
mereka kebanyakannya sudah tersasar dari landasan yang betul? Gurulah pencetus
ummah mulia, mendidik manusia kearah kebaikan. Mati sudah tidak menakutkan
lagi.
Cabaran
ketiga.
Pelajar datang ke sekolah tanpa kasut, baju
atau alat tulis yang mencukupi dan ada kalanya lapar berhari tidak mendapat
makanan yang cukup. Pelajar tidak membuat latihan dengan baik
kerana terpaksa meminjam pen dari rakan yang juga tidak berkemampuan. Mereka
terpaksa menunggu rakan menulis untuk menyiapkan tugasan sendiri. Buku latihan
tidak dapat dibeli dan mereka kebanyakan keletihan kerana terpaksa bekerja
sebelah malam.
Saya belikan mereka pen dan buku latihan dan
sekiranya mereka kelaparan, saya belikan mereka makanan. Saya terpaksa
menjalankan aktiviti yang membolehkan mereka bergerak cergas yang kadangkala
membuatkan kelas bising.
Cabaran
keempat.
Pelajar nakal yang sering dipukul bapa yang
mabuk, melihat ibu dan adik beradik dipukul. Guru tempat mereka meluahkan
perasaan kasih sayang. Apabila anda menyayangi mereka, anda akan mereka jadikan
tempat untuk menumpahkan kasih sayang.
Cabaran
kelima.
Pelajar yang amat berkemampuan yang datang
ke sekolah untuk belajar tetapi terpaksa menghadapi ramai pelajar bermasalah.
Pengajaran dan pembelajaran yang mengambil masa yang lama sebelum bermula.
Sampah yang dibuang merata tempat setiap masa setiap keadaan. Kelas yang bising
dengan pelajar yang berlari-lari berkejaran. Saya mencatat segala kesalahan pelajar
nakal dan menghantar kepada guru disiplin supaya kelas terkawal dan terurus. Sekolah ialah tempat untuk manusia berubah
menjadi manusia yang lebih bertamadun dan sempurna dari zaman ibu atau ayah
mereka. Akhirnya saya berjaya mendidik mereka
walaupun tidak sempurna sepenuhnya. Saya dapat masuk ke kelas, setiap kelas,
mereka mengucapkan selamat dengan berdiri tegak, ketawa sekiranya saya membuat
jenaka, diam apabila saya menerangkan sesuatu, membuat latihan yang diberikan
di dalam kelas, bermain permainan yang dijalankan dengan kerjasama sesama rakan
dan tidak tidur semasa ujian dijalankan melainkan mereka sakit. Mereka
berjenaka dengan saya, mengucapkan salam apabila berjumpa di kawasan sekolah
dan ada kalanya teruja melihat saya apabila mereka sudah naik tingkatan ke
sekolah sesi pagi.
Tanpa
rotan
Ya benar. Saya tidak menggunakan rotan
seperti yang diarahkan pihak kementerian. Saya berjaya akhirnya! Saya merasakan mereka semua adalah
anak-anak saya yang ketujuh belas.
SAYA CINTAKAN PELAJAR SAYA.
No comments:
Post a Comment