Wednesday, 25 February 2015

Situasi 9 tahun lepas.

Situasi 9 tahun lepas.


Tindakan yang saya lakukan selama 9 tahun bertugas. Suasana di kawasan sekolah pada 9 tahun lepas.  


Situasi 1.


Sebaik loceng berbunyi menandakan waktu pengajaran dan pembelajaran anda tamat, pelajar terus berlari keluar berkejaran mengelilingi pokok di luar kelas Peralihan. Anda terpaksa menghalau mereka masuk ke kelas sekiranya anda ditugaskan mengajar kelas tersebut. Ramai guru yang tidak tahu untuk berbuat apa-apa. Kedengaran perkataan “monkey” dari mulut kebanyakan guru. Saya mula memikirkan cara untuk memastikan mereka berada di tempat duduk sebaik saya masuk kelas. “Sesiapa yang tidak berdiri di tempat duduk sebaik saya masuk, saya akan catatkan nama kamu. Jika berulang banyak kali, saya akan hukum kamu.” Percayalah, pelajar yang paling banyak membuat kesalahan dan yang paling lambat berdiri di tempat duduk adalah pelajar yang paling nakal. Anda berjaya mengawal kelas jika anda dapat ‘mengawal’ pelajar nakal ini sepenuhnya. Pada kebiasaannya pelajar ini tidak akan membuat latihan yang diberikan, bising, suka membuat kacau dan pelajar bermasalah. Kawal pelajar ini betul-betul. Maksud ‘mengawal’ ialah dengan mengambil tindakan tegas dan jika masih tidak berubah, pastikan pelajar nakal ini berhenti sekolah. Keadaan kelas akan bertambah baik. 


 Situasi 2.


Pelajar keluar kelas tanpa ‘pas keluar’. ‘Pas keluar’ ini dipegang oleh setiap guru. Pelajar akan dapat keluar hanya dengan menggunakan pas keluar. Satu pas satu pelajar dan seorang guru diberikAn satu pas sahaja. Mereka tidak menghiraukan amaran guru disiplin dan guru-guru dileteri hampir sepanjang waktu mesyuarat kerana tidak menjalankan tugas, menegur pelajar yang keluar tanpa pas. Setiap kali guru disiplin menegur pelajar yang tiada pas keluar di kawasan sekolah, beliau  menanyakan pas dari pelajar, memberi teguran dan menyuruh pelajar tadi pulang ke kelas tanpa merotan mereka. Guru disiplin dibenarkan membawa dan menggunakan rotan.Sebaik sahaja guru disiplin berlalu, pelajar tadi keluar dari arah mereka beredar dan terus ke tempat yang dituju kerana guru disiplin sudah berjalan ke arah lain. Saya mencadangkan setiap kali pelajar keluar tanpa pas, mereka perlu dirotan terus tanpa amaran lagi.Kini tiada lagi pelajar yang secara suka-suka keluar kelas tanpa ‘pas keluar’.




Situasi 3.


Pelajar tidak memakai baju dengan kemas, iaitu membiarkan baju terjelir keluar. Mereka sepatutnya memasukkan baju ke dalam seluar. Guru disiplin menyuruh pelajar memasukkan baju, menasihati pelajar dan berlalu. Sebaik membelakangi guru disiplin, mereka terus mengeluarkan baju keluar.Kesalahan ini tidak boleh diambil ringan kerana pelajar ini perlu dikategorikan sebagai ‘mencabar dan melawan’ peraturan sekolah secara terbuka.  Saya mencadangkan pelajar terus dirotan kerana kesalahan ini sepatutnya tidak berlaku. Kini tidak ramai pelajar yang berpakaian demikian. Sekiranya saya dibenarkan menggunakan rotan, saya tidak akan teragak-agak merotan mereka kerana kesalahan demikian dikira sengaja. Hari kedua ke sekolah, pelajar sepatutnya sudah maklum cara berpakaian di dalam sekitar sekolah. Kesalahan sama seperti di atas iaitu sebagai kesalahan ‘mencabar dan melawan’ peraturan sekolah secara terbuka.  


Situasi 4.


Semasa saya sedang mengajar, saya dapati beberapa pelajar dari tingkatan dua mengumpulkan beberapa pelajar dari tingkatan satu di satu sudut. Mereka semua sememangnya terdiri dari pelajar bermasalah yang sering menganggu kelas. Saya dapat melihat mereka sibuk berbincang tentang sesuatu. Saya pasti pelajar yang lebih tua ‘mengajar sesuatu’ kepada pelajar yang muda, dari tingkatan 1. “Puan, saya pasti pelajar-pelajar senior melatih pelajar junior sesuatu. Saya akan dapatkan nama mereka dan berikan kepada Puan. Saya harap Puan mengambil tindakan tegas terhadap mereka sebelum perkara lebih buruk berlaku. Pelajar tingkatan dua keluar kelas beramai-ramai mengumpulkan beberapa pelajar muda dari kelas yang berlainan.” Saya memberikan cadangan kepada Penyelia petang. Pernah seorang pelajar yang berbadan kecil amat berani membuli rakan sekelasnya dengan mengambil meja dari salah seorang pelajar yang berperangai baik dan pendiam. Selepas mendapat laporan tentang kes buli ini saya ke kelas dan kelihatan seorang pelajar duduk dikerusinya tanpa meja. Saya menyerahkan meja kepadanya dan pulang semula ke kelas untuk menyambung tugas saya mengajar. Beberapa puluh minit kemudian saya mendapat laporan kes yang sama dari kelas yang sama melibatkan pelajar yang sama. Saya tertanya bagaimana seorang pelajar yang berbadan paling kecil dengan raut wajah yang mulus berani membuli rakannya. Pelajar lain tidak berani berbuat apa-apa! Kejadian ini berlaku sebanyak 3 kali yang membuatkan saya naik marah, terus membawa pelajar pembuli tadi berjumpa dengan pengetua. Setelah puas menerangkan apa yang berlaku dan pelajar tadi juga ‘naik angin’ dan menuturkan perkataan yang tidak sepatutnya, beliau di hukum dengan hukuman yang berat. Saya pernah bertembung dengan pelajar pembuli ini di luar bilik disiplin. Siapa sangka seorang kanak-kanak tingkatan satu yang bermuka mulus bertindak sedemikian. Beliau pandai berlakon di hadapan guru disiplin dan sering terlepas dari menerima hukuman sehinggakan beliau naik lemak. Saya yakin beliau mendapat ‘perlindungan’ dari pelajar tingkatan dua! 



Situasi 5.


Kata-kata dari guru disiplin seperti “Puan sering menghantar pelajar bermasalah kepada guru disiplin. Kenapa tidak dapat kawal sendiri?” Sedangkan pelajar-pelajar yang saya hantar adalah yang paling teruk perangainya melebihi seorang ketua gangster. Latihan berbulan tidak hantar dan membuat kacau di dalam kelas hampir setiap waktu! Saya mencatat setiap kesalahan mereka dan menghantar mereka kepada guru disiplin hanya kerana kes kritikal. Jika tidak hantar kepada guru disiplin, kepada siapa perlu saya hantar pelajar yang paling bermasalah ini! Saya naik marah dan tahun ini saya mengeluarkan kata-kata kasar seperti “Puan. Saya mahu pelajar bermasalah ini diambil tindakan tegas! Saya tidak mahu kelas saya menjadi seperti kelas 2A6 tahun lepas. Akhir tahunpun masih ramai pelajar yang berani keluar kelas berkejaran walaupun guru disiplin berdiri di hadapan kelas mereka! Semua guru tidak berani berbuat apa-apa, bising sepanjang masa dan keputusan peperiksaan mereka jatuh!” Logiknya jika pelajar bermasalah ini yang beberapa orang sahaja(paling ramai 3 pelajar bermasalah berat bagi setiap kelas) tidak di ambil tindakan atas sikap buruk mereka, lebih ramai pelajar yang akan menjadi jahat dan nakal kerana pengaruh negatif. Anda tidak lagi dapat bezakan mana pelajar yang sememangnya nakal atau yang terikut-ikut. Fahamilah penerangan tentang sikap seseorang manusia iaitu SARaDiT. Anda mampu mengenal pasti pelajar yang sememangnya amat bermasalah. Jika anda benar-benar memahami, makanya senanglah anda menjalankan tugas anda dengan cekap dan mudah. Seperti kata pepatah, ‘hanya jauhari yang mengenal manikam.’  


 

Situasi 6.


Pelajar sering berlakon baik dan memberi maklumat berbeza dengan apa yang sebenarnya berlaku. Mereka ada kalanya menggunakan air mata sebagai senjata untuk membela diri mereka. Saya amat kecewa kerana guru disiplin sering menegur saya seolah-olah saya membohongi mereka.“Puan, saya rasa apa yang Puan ceritakan itu berbeza dengan apa yang berlaku.” Kenyataan ini mengambarkan saya menghukum pelajar baik. Ramai pelajar mula berani keluar beramai-ramai seolah-olah menjadi saksi ke atas kelakuan buruk saya. Mereka dengan sengaja berlaku biadap terhadap saya dan membuatkan saya menghantar mereka kepada guru disiplin. Selepas itu beberapa pelajar mengekori pelajar bermasalah ini ke bilik disiplin. Saya mula mensyaki sesuatu. Saksi-saksi ini tersenyum sambil melangkah keluar ke bilik disiplin beramai-ramai yang terdiri dari tiga hingga empat pelajar tanpa meminta kebenaran dari saya terlebih dahulu. Makanya setiap kali saya menghantar pelajar ke bilik disiplin, saya akan bertanyakan apa yang pelajar bermasalah ini cerita? Alangkah terkejutnya saya apabila pelajar yang kelihatan baik ini(pengawas) mengatakan beliau hanya bertanyakan soalan “Nak buat latihan dalam buku mana” kepada rakannya. “Dan Puan Norlaila menghukumnya hanya sebab itu!”  Sedangkan beliau sentiasa bercakap-cakap sepanjang saya memberi penerangan kepada semua pelajar. Malah saya belum lagi menyuruh mereka membuat apa-apa latihan! Saya terpaksa menjelaskan perkara sebenar dengan nada kecewa. Seorang guru tidak diberikan peluang membela diri dan mereka sentiasa dipersalahkan. Saya mencadangkan guru disiplin mengambil kelas angkat dimana seorang guru disiplin akan menjadi guru disiplin kelas tertentu sepanjang tahun. Maknanya seorang guru disiplin akan menjaga pelajar bermasalah yang sama sepanjang tahun. Pelajar tidak lagi dapat berlakon kerana semua guru akan menghantar pelajar yang sama kepada guru disiplin yang sama. Masalah guru dipersalahkan berkurang.  


Situasi 7.

 “Cikgu, saya mana ada berjalan. Saya hanya bercakap-cakap!” tengking seorang pelajar apabila saya mengatakan beliau bercakap menganggu pengajaran di kelas, berjalan-jalan, menjerit dan tidak membuat latihan yang diberikan pada awal tahun ini 2014. “Memanglah kamu sekarang ini hanya bercakap-cakap. Tetapi dari mula saya masuk, kamu berjalan-jalan tidak mahu duduk walaupun saya suruh berkali-kali, tidak membuat latihan yang diberikan- tak bacapun kertas yang saya edarkan!, menganggu kelas semasa saya memberikan penerangan di awal waktu tadi dan melawan guru sebelum ini!” terang saya dengan tegas. Wah! Mana mungkin seorang manusia membuat semua perkara dalam waktu yang sama tetapi masih ada guru disiplin yang terfikir perkara sedemikian yang membuatkan mereka mengatakan guru berbohong. Saya masih tidak faham kenapa perkara ini berlaku! Barulah saya faham apa sebenarnya terjadi. Selepas hampir sepuluh tahun bertugas. Saya harap semua guru-guru disiplin di Malaysia yang terlibat benar-benar memahami situasi sebenar sebaik membaca coretan saya ini yang sering dibincangkan di luar ‘bilik mesyuarat’ iaitu ‘mesyuarat tingkap’! Pertengkaran dengan guru disiplin kerap berlaku di awal saya bertugas kerana sikap sebegini. 

WALAUPUN APA CABARAN YANG ANDA HADAPI ANDA PERLU BERTINDAK TEGAS KERANA ANDALAH YANG BERKUASA DI SEKOLAH, AMANAH YANG DIBERIKAN KEPADA ANDA OLEH TUHAN.

No comments:

Post a Comment